Ako byť efektívny?

pexels-black-ice-1314544

Každý z nás pozná pracovnú rutinu, povinnosti, stres a nadmernú pracovnú záťaž. Sú dni keď ide všetko tak ako má a sú dni kedy je toho naozaj veľa. Ako sa vysporiadať s náročným pracovným dňom resp. obdobím ? Radi Vám predstavíme rady a tipy členov nášho coworkingového centra, ktorý sa s pracovnými povinnosťami z rôznych oblastí stretávajú pravidelne. A čo Váš pracovný deň ? Ako Vám pomáha byť efektívny a produktívny ? Budeme radi ak nám dáte spätnú väzbu a ešte radšej budeme ak navštívite naše coworkingové centrum osobne.

 

1.      Dopraj si dostatok spánku

Určite ste si všimli, že keď trpíte nedostatkom spánku, máte problémy so sústredením, učením a komunikáciou. Nedostatok spánku negatívne ovplyvňuje produktivitu, pracovný výkon a kvalitu samotnej práce. Aby ste mohli efektívne pracovať v práci alebo úspešne zvládnuť nejaký problém, musíte mať dostatok spánku a odpočinku. Dbajte tiež na kvalitu spánku, ktorú môžete zabezpečiť vyvetraním miestnosti, kvalitnou a pohodlnou posteľnou bielizňou a tiež oblečením na spanie z vhodného materiálu. Na upokojenie a relaxáciu môžete siahnuť po éterických olejoch. Pre kvalitný spánok sa tiež odporúča tesne pred spaním konzumovať ľahkú stravu. Veľmi podstatná je aj dĺžka spánku. Ideálny čas na regeneráciu a odpočinutie organizmu je 6-8 h spánku denne.  Náš tip: nepoužívajte smartfón tesne pred spaním a odložte ho v dostatočnej vzdialenosti od vašej postele.

2.      Čisté pracovné prostredie

Neporiadok, a materiálny chaos v pracovnom prostredí môže pôsobiť rušivo. Snažte sa mať pracovný stôl upravený a systematicky zorganizovaný. Vyhýbajte sa preplnenému pracovnému stolu a nepotrebné veci odložte. Majte jednotlivo oddelené sekcie na pracovné miesto, kuchynku alebo miesto na kávu a obed. Pravidelné vetranie v pracovnom prostredí môže pomôcť pri sústredení.

3.      Sústreďte sa na najdôležitejšie úlohy

Z Massachusettského technologického inštitútu pochádza teória, podľa ktorej je potrebné úlohy zoradiť podľa priorít. Každý zoznam úloh obsahuje niektoré povinnosti, ktoré sú dôležitejšie ako iné. Je ľahké stráviť celý deň odškrtávaním jednoduchých, menej dôležitých úloh namiesto toho, aby sme sa sústredili na dôležité veci. Najproduktívnejší ľudia dokážu rozpoznať, ktoré úlohy majú vysokú hodnotu, a ostatné môžu vynechať alebo delegovať. Neponáhľajú sa, aby stihli všetko, pretože si uvedomujú, že je to nemožné. Vytvorte si pravidelnú dennú rutinu. Systematické pracovanie a denná rutina môžu zefektívniť váš pracovný deň.

4.      Stlmte všetky rušivé vplyvy

Každého z nás môže rušiť niečo iné, preto je potrebné, aby sme identifikovali veci, ktoré nás rušia, a snažili sa im vyhýbať alebo si stanovili prísne pravidlá. Ak vás rozptyľujú sociálne médiá, môžete si stanoviť časový limit 5 minút, ktorý môžeme stráviť na sociálnych sieťach, ale až po tom, ako dokončíme úlohu alebo sa naučíme danú kapitolu na skúšku. V pracovnom prostredí sa odporúča neutrálny dizajnový interiér, jemné a nevýrazné farby, ďalším pomocníkom pre niekoho môže byť hudba v pozadí pri vykonávaní pracovnej činnosti alebo naopak tiché prostredie. Pri sedavom zamestnaní, napríklad za počítačom, je vhodné počas dňa na pár minút prácu prerušiť, prejsť sa alebo si zacvičiť pár jednoduchých cvikov na uvoľnenie.

5.      Individualita

       Aj táto naša rada je len to… radou. Pre skutočne efektívnu prácu je dôležité poznať samých seba a podmienky, v ktorých pracujeme najefektívnejšie. Niektorým ľuďom vyhovuje práca medzi ľuďmi v spoločných kanceláriách, niekomu samostatná práca, niekto počas práce rád počúva hudbu/podcast/diskusnú reláciu/rádio iní uprednostňujú ticho. Niekto radšej pracuje v noci a niekto je ranné vtáča. Ak ste ešte nenašli ten správny spôsob pre vás, nezúfajte. Existuje množstvo publikácií, podcastov, filmov, ktoré vám poradia, ako byť efektívny, a je len na vás, ktoré rady si osvojíte. A ak by ste radi skúsili nové pracovné prostredie, príďte stráviť Váš pracovný deň v priestoroch coworkingového centra SPU.